Zitat Ken Kirtland IV@KenKirtland17 Reentry went as bout as good as possible!!
Biggest news: Ship landed right on target, last ship was 6km off
Way less burn through on the forward flap. Important to remember that this is an outdated Forward flap design, and they have been moved back to get the hinge out of flow 3:34 PM · Oct 13, 2024
Zitat Zack Golden@CSI_Starbase The amount of residual fuel after landing is unreal! That is far more than I ever expected. Its gotta be at least 500 tons? Even more obvious by looking at the flexing on the arms. 5:07 PM · Oct 13, 2024
Zitat Ryan Hansen Space@RyanHansenSpace Doing rough calculations in 3D yields residual masses of 365 tons of LOX and 232 tons of LCH4. So ~600 tons of propellant residuals at landing. That is significantly more than I expected. 5:35 PM · Oct 13, 2024
___________________ Verbote sind Freiheit. Meinungen sind Terror. Quoten sind Leistung. Linke Regierung ist Familie. (c) Rot-Grüne Allianz Prophezeiung: 2022, das Jahr in dem in Deutschland der Schleier für alle eingeführt wird. Nennt sich dann "Maske". "Warum halten sie Begriffe wie 'Zigeunersoße' für rassistisch, aber 'Schei** Juden' für harmlos?", Hamed Abdel-Samad
Zitat Elon Musk@elonmusk Some of the outer engine nozzles are a little warped from high heating & strong aero forces. Easily fixable. 5:16 PM · Oct 13, 2024
Mehr als das. Das ändert die ganze Grundlage der Raumfahrt - in ähnlicher Weise, wie die Wiederverwendbarkeit der Falcon 9 das getan hat - und zwar mit Folgeeffekten. In Sachen F9 beispielsweise dürfen wir nicht vergessen, daß mittlerweile mehr als 7000 Starlink-Satelliten gestartet worden sind, von denen fast 6400 einsatzbereit sind und 6100 aktiv funken. Die Folge ist nicht nur, daß SpaceX für die Überschwemmungsgebiete in den USA im Handumdrehen 10.000 Satellitenterminals zur Verfügung stellen konnte, nachdem dort jegliche Kommunikation ausgefallen war, sondern daß in diesem Rahmen der erste Feldtest der Direct-to-Cell-Technologie erfolgt. Es sind erst ein Viertel der für den vollen Datendurchsatz nötigen Satelliten in der Umlaufbahn, so daß sich das momentan noch auf Notmeldungen und Textnachrichten beschränkt. Aber im Lauf des nächsten Jahres wird das voll ausgebaut sein - mit der Folge, daß sich jeder (jeder!) schlicht eine App auf das Telefon laden kann und damit ein Satellitentelefon hat. Inbetriebnahme: so einfach wie jetzt bei einer der quadratischen Empfangsschüsseln: "einfach auf den Himmel richten und ein paar Minuten warten, bis sich die App eingerichtet hat." Und diese Verbindung kann kein Staat mehr stoppen - selbst wenn die EU X ("vormals Twitter") unter Kuratel stellen sollte.
Mit diesem erfolgreichen weichen Einfang ist das Starship jetzt auf dem Weg zur vollständigen Wiederverwendbarkeit. SpaceX erweitert die Aufgabenstellung ja bei jedem Start (und es fällt auf, daß die Ausfälle + Fehler, die dabei auftreten, jeweils genau ein Mal vorkommen - und danach nie mehr). Beim praxistauglichen Einsatz wird auch das Starship (womit in diesem Fall die obere Stufe gemeint ist), ebenfalls wieder zum Startplatz zurückkehren und von den Greifarmen eines zweiten Startturms aufgefangen werden. Beide Stufen können dann, wie jetzt schon der Booster der F9, in 2, 3 Monaten überholt und für den nächsten Start bereitgestellt werden. Mit jedem Start kann eine Nutzlast zwischen 100 und 150 Tonnen in die Umlaufbahn gebracht werden*, mit einem Volumen von 1000 Kubikmeter. Die ISS hat eine Gesamtmasse (Masse, nicht Gewicht) von ungefähr 440 Tonnen. Die Falcon 9 ist in den ersten Jahren ihres Einsatzes auch nur 3, 4 Mal im Jahr gestartet; mittlerweile steht die Frequenz bei 2 bis 3 Einsätzen pro Woche (wenn nicht gerade, wie aktuell, Klärungsbedarf bei der FAA vorliegt). Wie an dem Verlauf von Flug 1 bis 5 in den letzten 18 Monaten zu sehen ist, können wir erwarten, daß auch das Starship zu zuverlässig sein wird wie die Falcon 9. Das hier ist der Anfang eines ganz neuen Kapitels - und die Bilder davon sind dem angemessen.
* Erdnahe Umlaufbahn; für einen geostationären Orbit reicht der Schub für eine Nutzlast von 27 Tonnen. Nachtrag. Für die, denen bei den oben genannten Zahlen schon leicht schwindlig geworden ist.
Zitat SpaceX@SpaceX The 1-million square foot Starfactory brings many parts of the manufacturing process under one roof for the first time, moving as much system integration work as possible earlier in the build process, with the goal of eventually producing 1,000 Ships a year. 2:02 PM · Oct 13, 2024
https://x.com/SpaceX/status/1845434891430920423
"Les hommes seront toujours fous; et ceux qui croient les guérir sont les plus fous de la bande." - Voltaire
Zitat von Ulrich Elkmann im Beitrag #531wenn nicht gerade, wie aktuell, Klärungsbedarf bei der FAA vorliegt
Apropos. Zum Anlaß des momentanen Moratoriums seit dem Start von Crew-9 am 28. September.
Zitat Scott Manley@DJSnM Half a second of extra thrust, on an empty stage with minimal fuel could easily make a big difference.
Zitat Jeff Foust@jeff_foust·55m One bit of news from the briefing: SpaceX's Julianna Scheiman says the Crew-9 F9 upper stage anomaly took place when the Merlin engine ran 500 milliseconds longer than planned on its deorbit burn, causing the reentry outside the designated zone.
Zitat Elon Musk@elonmusk Just inspected the Starship booster, which the arms have now placed back in its launch mount. Looks great!
A few outer engine nozzles are warped from heating & some other minor issues, but these are easily addressed.
Starship is designed to achieve reflight of its rocket booster ultimately within an hour after liftoff. The booster returns within ~5 minutes, so the remaining time is reloading propellant and placing a ship on top of the booster. 3:12 AM · Oct 14, 2024
Zitat NASA is currently targeting Monday, Oct. 14, at 12:06 p.m. EDT (1606 GMT) to launch the Europa Clipper mission on a SpaceX Falcon Heavy rocket. The mission will have a 15-second launch window in which to lift off, with SpaceX aiming for the end of that opportunity. There is a 95% chance of good weather at launch time.
SpaceX initially aimed to launch Europa Clipper on Oct. 10, but postponed the flight due to the approach of Hurricane Milton, which swept across Florida in the days leading up to that launch attempt, leaving millions without power across the state. The storm damaged some parts of Kennedy Space Center, but the center opened a few days later to resume Europa Clipper launch preparations.
NASA will offer a free webcast in English for the launch on its NASA+ streaming service, as well as its NASA YouTube page, starting at 11 a.m. EDT (1500 GMT). Spacec.com will simulcast this livestream on our VideoFromSpace YouTube channel, as well as on our homepage and at the top of this page.
SpaceX, meanwhile, may offer its own livestream of the Europa Clipper launch atop its Falcon Heavy rocket via its X page, though the company is currently referring viewers to NASA's livestream.
From start to finish, NASA's Europa Clipper is currently expected to last nearly 10 years, with the first 5.5 years spent on the voyage to Jupiter and Europa. The launch, however, should only take just over an hour from liftoff to spacecraft deployment, followed by a six-hour process to unfold its solar arrays.
If all goes well, Europa Clipper will swing by Mars in March 2025 and then Earth in December 2026 to get gravity boosts from each planet. Those encounters will place the probe on track to arrive at Jupiter on April 11, 2030. The mission is overseen by NASA's Jet Propulsion Laboratory in Southern California.
Once at Jupiter, the spacecraft will spend the next four years making a series of close flybys of Europa to study the moon's icy ocean with a suite of nine different instruments and an experiment, all of which are aimed at understanding the salt-water ocean beneath the moon's surface. A radar will probe the depths of that ocean, while other instruments will measure water plumes detected on Europa by the Hubble Space Telescope.
If SpaceX is unable to launch NASA's Europa Clipper spacecraft on Oct. 14, the company does have at least two more chances this week.
SpaceX's first backup launch date is on Tuesday, Oct. 15, at 11:59 a.m. EDT (1559 GMT), with weather forecasts calling for a 95% chance of good conditions at launch time, according to the U.S. Space Force's 45th Weather Squadron. If SpaceX and NASA have to wait another day, they could try to launch Europa Clipper on Wednesday, Oct. 16, at 11:52 a.m. EDT (1552 GMT) as the launch window moves earlier each day. There is an 80% chance of good launch conditions on Wednesday.
In fact, NASA and SpaceX could launch Europa Clipper any day through Nov. 6 and still get the spacecraft to the Jupiter system by April 11, 2030.
"So each of the dates on the launch period end up changing the date at which we do a gravity assist at Mars and a gravity assist at Earth," said Jordan Evans, Europa Clipper project manager at NASA's Jet Propulsion Laboratory. "But other than that, all trajectories arrive at Jupiter on April 11, 2030."
Ohne die Absicht den Thread auf ein anderes Thema zu lenken aber es ist extrem ernüchternd zu sehen, welche Innovationen von KI zu Weltraumfahrt in den USA möglich sind, während die einzige Innovation aus Europa in den letzten Jahren angebundene Plastikdeckel waren (und Ozempic, aber das geht eher das spezifische Innivationskonto von Dänemark).
___________________ Fiat iustitia, ne pereat mundus.
Zitat Scott Manley@DJSnM Getting ready to sacrifice all three cores of a Falcon Heavy to the “dark lord of Delta-V”. In return Europa Clipper will be blessed with the highest C3 of any SpaceX launch. 3:47 PM · Oct 14, 2024
Zitat What is the "launch energy" or C₃ measured in km² / s²
In some papers there is "launch energy" characteristic of spacecraft launched into space from Earth. Sometimes it is written as "C₃" (C3). For example, Ares V document lists "C₃" as equal or less than 35 km²/s².
What is the meaning of "C₃" (Characteristic energy?), and what is difference between 35 km²/s² (start from Earth), 10 km²/s² ("delivering 8 tonn to mars at a C₃ of 10 km²/s²"), 80 km²/s² (required for sample return from Jovian moons), and 110 km²/s² (needed to reach Saturn without gravity assists - in direct mission)
Looks like C3 is V∞² - stereo.nrl.navy.mil/orig_stereo/PPA/… or books.google.com/books?id=oZfpYIUKDrUC&pg=PA57 - "The launch energy, C3, is defined as the square of the hyperbolic excess velocity (V∞) of the spacecraft with respect to the Earth, a measure related to how much velocity increase must be supplied to the spacecraft by the launch vehicle at launch." – osgx - Mar 20, 2014 at 23:54
Zitat Sanjay Mathew@4sanjaymathew·10m Which other launches have been bigger?
Scott Manley@DJSnM·6m New Horizons, Voyager 1&2, Parker Solar Probe - PSP had C3 of 154(km/s)^2. Europa Clipper has an altogether more pedestrian C3 of ~42
Hier als Graph für SLS, Delta IV, Atlas V + Falcon Heavy, mit Destination auf der X-Achse & Nutzlast auf der Y-Achse. Der violette Linie der FH fällt schneller ab als die grüne der Delta IV, weil SpaceX für die zweite Stufe Kerosin statt Wasserstoff als Treibstoff verwendet: https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-9...be367e5485-pjlq
Jetzt wißt ihr's.
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Zitat Elon Musk@elonmusk The strong gravity of Earth makes the physics of a fully reusable rocket with positive payload margin extremely difficult to solve, which is why it has never been done before.
Removing the mass of landing legs from the booster and ship by making the tower do the work of final velocity attenuation greatly improves payload margin.
This architecture also simultaneously substantially increases launch cadence, because the same arms that lift the booster and ship onto the launch stand also catch them, allowing immediate placement of the booster back on the launch stand and the ship back on top of the booster. 4:08 PM · Oct 14, 2024
Elon Musk@elonmusk Achieving materially positive payload margin to a useful orbit with a fully & rapidly reusable rocket has eluded prior attempts. Many have tried to embark upon this path only to give up when it became clear that their design would have negative or negligible payload margin.
This is an extremely difficult problem to solve, given the strong gravity of Earth, whereas it is easy on Mars and trivial on the Moon. In the early years of SpaceX, I was not sure that success was even in the set of possible outcomes!
Fortunately, it just barely is, but requires doing unusual things like shifting the mass needed for final velocity attenuation and post-landing stabilization of the rocket (so it doesn’t tip over in wind) to the ground, rather than carrying heavy landing gear on both stages. 4:22 PM · Oct 14, 2024
18:06: Start. t 3:30. Absprengen der Side Booster. t 4:13. Stufentrennung. 4:41. Fairing separation. 8:12. "Nominal orbit insertion." 47:52. Zweite Zündung des Triebwerks der 2. Stufe; für 3 Minuten. 51:28. "Nominal orbital insertion." 1:02:58. Europa Clipper freigesetzt. 1:07:30. AOS - Acquisition of Signal.
Der Start hat den Europa Clipper zunächst in einen Parkorbit gebracht, um ihn in die Position zu bringen, von der er durch die zweite Zündung auf den Kurs zu den beiden Swingby-Manövern am Mars (27.2.2025) und der Erde (12.1.2026) gebracht werden kann.
2. Start der Falcon Heavy in diesem Jahr, 96. Start für SpaceX. 2023 haben sie insgesamt 96 Starts durchgeführt.
PS.
Zitat Elon Musk@elonmusk One of our most important launches ever. Super glad it went well. 8:51 PM · Oct 14, 2024
Die aktuellen Rekordhalter sind Booster B1062, der 23. Starts absolviert hat & am 28. August beim Bruch eines Landebeins auf der A Shortfall of Gravitas sein Ende fand, sowie B1061 mit ebenfalls 23 Starts; danach folgen B1060 mit 20 und B1058 mit 19 Starts.
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Zitat Markus Söder@Markus_Soeder Space: The Final Frontier...?! Die unglaubliche Leistung von @SpaceX schreibt #Raumfahrt-Geschichte. So eine kontrollierte Raketen-Landung hat es noch nie gegeben. Aus Sci-Fi wird Wirklichkeit… #Weltraumforschung ist zentral für die Menschheit: Wir suchen nach Antworten auf die großen Fragen und finden dabei konkrete Lösungen für aktuelle Herausforderungen, etwa bei der Klimaforschung. #Technologie bedeutet #Zukunft. Davon bin ich fest überzeugt. Auch wir in Bayern wollen bei dieser Technik dabei sein. Deshalb investieren wir mit der #HightechAgenda in Wissenschaft und Forschung, gründen an der @TU_Muenchen Europas größte Fakultät für Luft- und Raumfahrt und bekommen ein Mond-Kontrollzentrum der ESA. Damit wollen wir einen Teil dazu beitragen, die Welt und uns selbst besser zu verstehen. 9:26 AM · Oct 14, 2024
Zitat Markus Söder@Markus_Soeder Live Long and Prosper! 🖖 Die #Weltraumforschung hat am Wochenende einen Riesenschritt auf ein neues Level gemacht. Der @SpaceX Erfolg ist eine Sensation. Das wird die Forschung weltweit voranbringen. Auch in Bayern haben wir mit der #HightechAgenda die größte #Raumfahrt-Offensive gestartet. Technik ist Zukunft. #Starship #Rakete #SpaceX 12:46 PM · Oct 14, 2024
Zitat Rocket Factory Augsburg@rfa_space Congratulations to @SpaceX, what an incredible feat of engineering! Mars, here we come.
At the same time, the coin has a second side: it shows and confirms that #Europe has completely lost touch. Can it still catch up? No chance. At least not the way things are going at the moment.
Europe has ambitious private space players. With innovative ideas, courage and a vision. Unfortunately, they are being held by the long arm and are in danger of withering away while old structures, processes and mindsets are maintained.
What we need immediately and systematically are state anchor customers, substantial investment, and a framework that allows and promotes unbureaucratic, fast and risk-taking development.
Otherwise, Europe will quickly sink into insignificance when it comes to the exploration of space, its resources and its potential. And we leave it to the rest of the world to make history. Just like #SpaceX did yesterday.
Zitat von alpha_beta im Beitrag #536Ohne die Absicht den Thread auf ein anderes Thema zu lenken aber es ist extrem ernüchternd zu sehen, welche Innovationen von KI zu Weltraumfahrt in den USA möglich sind, während die einzige Innovation aus Europa in den letzten Jahren angebundene Plastikdeckel waren (und Ozempic, aber das geht eher das spezifische Innivationskonto von Dänemark).
Weil es gerade so schon hierher paßt: Richard Bowles, damals Chef der "Asean"-Abteilung von Arianespace, auf der CASBAA Satellite Conference in Singapur am 23. Juni 2013:
Zitat So, Richard: where do you see your company competing with a 15-million dollar launch?
Richard Bowles: So, today - I mean SpaceX hasn't launched into geostationary orbit yet. I mean, their progress is going amazingly well. But I see in the market there that SpaceX primarily seems to be selling a dream. It is good: we should all dream, but I think a 5-million dollar or a 15-million dollar launch is a bit of a dream. Personally, I think reusability is a dream, and recently I read a assessment where I was told there was no recovery planned because they're not going to have any failures. So I think that's a part of the dream. So at the moment I feel: how am I going to respond to a dream? My answer to respond to a dream is: first of all you don't wake people up - they have to wake up on their own. And then once the market has woken up to the dream and the reality, then we'll compete with them.
Moderator: We are looking at a price of half of what it is today.
Bowles: It's a dream!
Moderator: Well, suppose you wake up and you're there. What would Arianespace do?
Bowles: We would have to react to it. I mean, they're not supermen - so whatever they can do, we can do. We would then have to follow. But today, at the moment, we don't see it as a possibility. So we see it as a theoretical question, at this moment in time.
Moderator: I don't think it will be theoretical for that much longer. They've done almost everything they said they can do.
Zitat Solar Arrays on NASA’s Europa Clipper Fully Deployed in Space
Mission controllers at NASA’s Jet Propulsion Laboratory in Southern California have confirmed that the two solar arrays flanking the main body of the Europa Clipper spacecraft have fully unfolded. This means that the spacecraft now has a reliable source of power for the rest of its journey to Jupiter and tour of the Jovian system.
The process began with the cutting of hold-downs keeping the solar arrays folded against the sides of the spacecraft and then the unfolding of one “wing” at a time. With each wing measuring 46 ½-feet (14 meters) long, Europa Clipper’s solar arrays are the biggest NASA has ever developed for a planetary mission.
Nachtrag zu den beiden Swingby-Manövern: Der Vorbeiflug am Mars wird am 1.3.2025 erfolgen, um 17:58:05 Weltzeit (UTC), in einer Entfernung von 870 km, bei einer Geschwindigkeit von 11.165 km/h. Der Vorbeiflug an der Erde wird am 3.12.2026 erfolgen, um 20:16:40 UTC, in einer Entfernung von 3287 km, bei einer Geschwindigkeit von 14.702 km/h. Das Einschwenken in die Umlaufbahn um Jupiter erfolgt am 11. April 2030, um 20:30:00 UTC, in einer Entfernung von 908.000 km, Geschwindigkeit 16.625 km/h.
"Les hommes seront toujours fous; et ceux qui croient les guérir sont les plus fous de la bande." - Voltaire
Zitat Ken Kirtland IV@KenKirtland17 IFT-5 Telemetry stuff:
Starship reached 26,502 km/h at SECO or 96.7% orbital velocity. Based on the last 10 seconds of accelaration with all 6 engines, it would take ~20.8 seconds longer of a burn to reach that speed. Conservative estimate as mass decreases etc.
Damit sind jetzt isg. 246 Satelliten mit Direct-to-Cell-Kapazität im Orbit. Die beiden nächsten F9-Starts stehen für Donnerstag und Samstag an.
Apropos Vandenberg: Die CCC, die California Coastal Commission, also der Küstenschutz-Ausschuß des Bundesstaates, hat vor vier Tagen abgelehnt, die Zahl der Starts von Vandenberg von 33 auf 50 pro Jahr zu erhöhen. Begründung bei der Anhörung waren nicht Umweltschutzaspekte, sondern die Tatsache, daß Elon Musk auf X so viele schlimme Dinge postet.
PS.
Zitat John Kraus@johnkrausphotos
SpaceX’s last ~40 hours: - launch of history’s largest and most powerful rocket, Starship, completing the first-ever midair catch of a rocket booster and an on-target ocean landing of the upper stage - launch of Falcon Heavy with an interplanetary NASA spacecraft headed to one of Jupiter’s moons, achieving a new Falcon vehicle velocity record - two Falcon 9 launches of dozens of Starlink satellites; one from Florida, one from California That’s four launches of three different rockets (Starship/FH/F9) from four unique launch sites in three U.S. states — in ~40 hours. Insanity. 10:37 AM · Oct 15, 2024
Zitat Europa Clipper, weighing in at more than 12,500 pounds (5.7 metric tons) at launch, is the largest spacecraft NASA has ever sent to explore another planetary body. Its two big power-generating solar arrays, sized to absorb faint sunlight five times farther from the Sun than Earth, extended from the spacecraft soon after launch to reach a wingspan of 100 feet (30.5 meters).
It's also the most expensive planetary science mission in NASA history, coming in at roughly half the cost of the James Webb Space Telescope, or twice the cost of the agency's most recent Mars rover. ... Europa Clipper will fire its engines for six to eight hours, consuming more than half of its propellant, to brake into orbit around Jupiter on April 11, 2030. That will set up the spacecraft to begin a series of 49 close encounters with Europa.
“To be clear, we’re not landing on Europa. We’ll make no attempt to land there," said Jordan Evans, the mission's project manager at NASA's Jet Propulsion Laboratory (JPL), referring to a line in Arthur C. Clarke's novel 2010: Odyssey Two. "We do get as close as 25 kilometers above the surface. That’s about 16 miles. These flybys cover both hemispheres of the moon and a variety of latitudes to get us near global coverage of the moon for the science instruments.”
NASA's Galileo spacecraft zoomed by Europa a dozen times, but it carried scientific instruments from the 1980s. Europa Clipper boasts a 21st century payload package with nine instruments to probe Jupiter's icy moon, from its ocean to the space around it.
"Europa Clipper carries the most sophisticated suite of instruments that we’ve ever sent to the outer solar system," said Bob Pappalardo, the mission's project scientist at JPL. "It carries a radar that can penetrate through ice like a CT scan to find liquid water, super high-resolution imaging. We’ll be able to look for warm spots and plumes at Europa—all these wonderful techniques that combine together to tell us could Europa be the kind of place that could support life today."
Europa Clipper's best camera will resolve features on the moon's surface as small as 1.5 feet, or 50 centimeters, in certain areas. These views will be 12 times sharper than the most detailed images captured by Galileo.
Other sensors on Europa Clipper will measure the composition of Europa's crust and tenuous atmosphere, search for erupting plumes of water escaping through cracks in the moon's ice shell, and scan for small pools of water that might be on or near Europa's surface.
Zitat von Ulrich Elkmann im Beitrag #546Die CCC, die California Coastal Commission, also der Küstenschutz-Ausschuß des Bundesstaates, hat vor vier Tagen abgelehnt, die Zahl der Starts von Vandenberg von 33 auf 50 pro Jahr zu erhöhen. Begründung bei der Anhörung waren nicht Umweltschutzaspekte, sondern die Tatsache, daß Elon Musk auf X so viele schlimme Dinge postet.
PS. Vor 4 Minuten:
Zitat Elon Musk@elonmusk The Coastal Commission has one job – take care of the California coast.
It is illegal for them to make decisions based on what they (mostly wrongly) think are my politics.
For example, I have done more to advance sustainable energy & help the environment than maybe anyone ever, which is not exactly a “far-right” position.
Yet here they are shamelessly breaking the law!
They should resign immediately and face the appropriate legal consequences for their actions. 10:07 PM · Oct 15, 2024
Mit diesem netten kleinen Tool kann man sich übrigens die Position und die gegenwärtige Entfernung des Europa Clipper anzeigen lassen. Ein Klick links oben auf den Namen zentriert die Anzeige auf die Sonde.
Eyes on the solar system > Europa Clipper > Distance to Earth
Distance Tool From
Europa Clipper
To the Surface of
Earth
1,18 million km
Ein Klick auf "Menu" rechts oben öffnet die Auswahl zu 302 Planeten + Monden, 60 Asteroiden, 10 Kometen und 162 verschiedenen Raumfahrzeugen, inkl. HST und ISS.
"Les hommes seront toujours fous; et ceux qui croient les guérir sont les plus fous de la bande." - Voltaire
Zitat Ken Kirtland IV@KenKirtland17 Switching from Raptor 2 to Raptor 3 on a Super Heavy with 33 engines will save 43.8t of dry mass on the Booster. For a 6 engine Ship it will save 6.9t 8:19 PM · Aug 3, 2024
RE: Reentry heating on Super Heavy's base / engine warp. Worth noting that the lighter you make the booster, the less hot it will get, as it will be more floaty and descend slower. The switch from Raptor 2-3 is a savings of 44 tons alone. 7:11 PM · Oct 16, 2024
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