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ZETTELS KLEINES ZIMMER

Das Forum zu "Zettels Raum"



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 Kommentare/Diskussionen zu "Zettels Raum"
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Ulrich Elkmann Offline




Beiträge: 13.589

24.04.2024 11:53
#101 RE: Gli orti lunari Antworten

Zitat von Ulrich Elkmann im Beitrag #97

- "Le jardin de Kanashima,"



Apropos "Japan auf dem Mond." JAXA vor 7 Stunden:

Zitat
小型月着陸実証機SLIM@SLIM_JAXA
昨晩(4/23 夜)、再び起動した #SLIM と通信することに成功し、SLIMが3回目の越夜を達成したことを確認しました。早速航法カメラにて撮影した昨晩の月面の様子がこちらです。越夜後としてはこれまでで最も早い月齢での撮影のため、全体的に明るく影が非常に短くなっています。 #JAXA #たのしむーん

SLIMは設計上想定されていない越夜を3回実施してもまだ主要機能を維持した状態です。引き続きSLIMの状態を詳細に確認し、月の昼夜の環境によって劣化が進行する箇所や実は劣化しにくい箇所なども明らかにしていきたいと考えています。
4:15 AM · Apr 24, 2024


https://twitter.com/SLIM_JAXA/status/1782956628742218202

Während der letzten Nacht (der Nacht auf den 23. April), haben wir erfolgreich erneut Funkverbindung zu SLIM aufgenommen, und können bestätigen, daß SLIM die dritten Mondnacht überstanden hat. Hier ist eine Aufnahme der Mondoberfläche, die letzte Nacht von der Navigationskamera aufgenommen wurde. Da das Bild kurze Zeit nach dem Beginn den Mondtages und der Betriebsaufnahme entstanden ist, erscheint der Mond sehr hell und die Schatten kurz.

Die Hauptfunktionen von SLIM arbeiten auch noch nach der dritten Mondnacht, wofür die Sonde nicht ausgelegt war. Wir werden weiterhin den Zustand von SLIM genau überwachen und prüfen, welche Funktionen im Lauf des Mondtags ausfallen und welche davon nicht betroffen sind.


🌘📷🛰️🗾



PS. Von Boulles Roman gibt übrigens eine Übersetzung ins Japanische, erschienen 1966 beim Verlag Futami (Futami Shobo) durch Goju Tanjin, unter dem Titel 『カナシマ博士の月の庭園』 ("Der Mondgarten des Dr. Kanashima"/Kanashima Hakase no tsuki no teien). Hier:
https://www.kosho.or.jp/upload/save_imag...adbeaa1fc5f.jpg



"Les hommes seront toujours fous; et ceux qui croient les guérir sont les plus fous de la bande." - Voltaire

Ulrich Elkmann Offline




Beiträge: 13.589

28.04.2024 21:18
#102 RE: Gli orti lunari Antworten

Weil es mir gerade eingespielt wird, und weil sich das Mem "es gibt keine Originaldaten mehr von den Apollo-Mondlandungen" als hartnäckig erweist (mit der beständigen Implikation: es habe sie nie gegeben), setze ich das mal zu Dokumentationszwecken her.

Zitat

Zitat
Mike Gorman@mikexgorman·Apr 26
NASA deleted ALL the footage and telemetry data from the moon landing … this was an amazing #JRE with Bart Sibrel



Dr. Phil Metzger@DrPhiltill
Untrue. This does touch on something related that actually happened, which people have apparently distorted and used to prop up the dumb conspiracy theory. I will explain… 1/N
7:09 PM · Apr 28, 2024 from Alafaya, FL

2/ First I’ll tell you what I know about the videos, then the telemetry.

When I analyzed the plume effects of the lunar landings, starting in the late 1990s and early 2000s, I tracked down the original data. One of the guys on my team worked with Houston to get the videos.

3/ The originals had been converted to digital and this was more convenient for us to use, since we wouldn’t need reel-to-reel NTSC video equipment, so this is what we got. I had high resolution copies of all the landing videos. There was no lost video. It all exists.

4/ The telemetry is more interesting. It still exists, too, but it is nearly impossible to read. When I inquired, they told me the reel-to-reel magnetic tapes were all in storage, and they could get them out for me, but the specific player for those tapes was not at KSC. Worse…

5/ …because they were about 40 years old at the time, they had probably degraded. They said before you use them you have to perform a procedure to bake them so the magnetic material will re-adhere better to the tapes.

/ They said that I could do this if I needed the data. Then I could take the tapes to Langley where they still had one of the old Apollo-era reel-to-reel tapes so I could read the data. But then I would need to interpret the data stream. Spacecraft have multiple data formats.

7/ There is so much data on a spacecraft but only limited bandwidth in the communications channel, so they do not send all the data all the time. At different parts of the mission they use various “formats” that include only the data needed at that time.

8/ To read the data you need to find out which format they were in for the period of time you are looking. Then you need the document that tells which data words are in each position of the telemetry, and how to convert the 1s and 0s to engineering units. Those documents exist…

9/ in the tech library, so you have to go ask the librarian to pull them out and you have to spend hours reading them to find what you want. Then you have to read mission reports that tell what part of the mission used what format. Then you have to write software to pull out…

10/ …the specific words you want and put them into a shorter file that you can work with for your analysis.

When I considered all this, I decided it was too much work and I didn’t have enough money in my project to do all that on top of the actual analysis that I was planning.

11/ So what we did instead… we found an old-timer at JSC who had worked on the part of the telemetry we needed, and we found in his desk a plot he made on that green engineering graph paper from the days before computers. It had what we needed…

12 (When I say “the days before computers”, I mean before the engineering department had personal computers. They only had hand calculators and graph paper. It was still that way when I was first worked on the Shuttle. Of course Mission Control and the spacecraft had computers.)

13/ So none of the engineers had digital data from Apollo. It was all stored away on tapes. But we found this guy who had plotted exactly what we needed — the height of the lunar module versus time during landing. So that’s what we used.

14/ The telemetry exists, but it is so hard to get that I wonder if now, even 20 years after I tried, whether anybody has spent the funds to bake those tapes, read the formats, and archive it in a more modern digital format. It may literally take an act of Congress to authorize.

15/ A person who has done hard work preserving old space data is @wingod. He has copied and preserved many data tapes from the older robotic missions. Congress should set some money aside to preserve all the Apollo telemetry, too. /end




https://twitter.com/DrPhiltill/status/1784631112410837076



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Ulrich Elkmann Offline




Beiträge: 13.589

29.04.2024 21:04
#103 RE: De, down under Antworten

Es geht geht hier zwar nicht um den Mond, noch nicht einmal um eine Umlaufbahn, aber dafür um "Made in Germany."

Heute ist der Termin für den Erststart der SR75 der Firma HyImpulse von der Koonibba Test Range in South Australia bekannt gegeben worden: Mi., 1. Mai 2024, 23:30 UTC.

Meldung von Ende Februar:

Zitat

The maiden flight of the suborbital HyImpulse SR75 rocket is set to occur from the Koonibba Test Range in Australia between late April and early May.

On 23 February 2024, HyImpulse announced that the first flight-ready SR75 had begun its journey by sea from Germany to its launch site in Southern Australia. At the time, the company revealed that the launch campaign for the vehicle’s debut would commence in mid-April. In an announcement on 28 February, Southern Launch, the company that manages the Koonibba Test Range, announced that the actual flight would occur between late April and early May.

The SR75 vehicle makes use of a hybrid propulsion system that utilizes solid paraffin and liquid oxygen. According to HyImpulse, this non-explosive fuel “revolutionises rocket handling and logistics.”

“A key reason behind the development of this propulsion technology is so we can offer a rapid, efficient, and responsive rocket that can be launched anywhere around the world,” said HyImpulse Co-CEO Christian Schmierer. “Being able to transport a rocket safely with reduced logistical complexities is a key part of our strategy.”

The maiden flight of the SR75 vehicle did, however, suffer significant logistical complexities. The rocket’s debut had initially been scheduled to take place from SaxaVord in Scotland, a stone’s throw from one of the German launch startup’s propulsion testing facilities. However, following construction delays at the facility, the company was forced to shift to its backup, the Koonibba Test Range in Australia. The long journey to Australia was also made even longer due to the ongoing Red Sea shipping crisis, which forced the vessel carrying the rocket to opt for a route around the Horn of Africa.

Despite the logistical headaches, the maiden flight of the SR75 rocket will be a significant milestone for HyImpulse. A successful flight will not only allow the SR75 to enter operational service as a microgravity research vehicle but also serve to verify a number of key systems that will be utilized aboard the company’s larger SL1 vehicle. The most significant element shared by both vehicles is the HyPLOX75 hybrid motor. While the SR75 will utilize just one, the SL1 first and second stages will be powered by clusters of the hybrid motor.


https://europeanspaceflight.com/maiden-h...pril-early-may/

Zitat
HyImpulse Technologies@HyImpulseTech
It’s launch week! 🚀 Due to weather updates, we’ve rescheduled our SR75-1 ‘Light this Candle!’ mission. We’re now targeting a launch no earlier than 7:00 AM ACST on Thursday, May 2nd, from the Koonibba Test Range. Stay tuned! @SouthernLaunch
#LightThisCandle #launchcampaign
1:57 PM · Apr 29, 2024


https://twitter.com/HyImpulseTech/status/1784914940794417296

Zitat
Die HyImpulse Technologies GmbH ist ein Luft- und Raumfahrtunternehmen mit Sitz in Neuenstadt am Kocher, im Süden Deutschlands. Es wurde im März 2018 gegründet und ist eine privat finanzierte Ausgründung aus dem Deutschen Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR), Institut für Raumfahrtantriebe, in Lampoldshausen. Das Unternehmen entwickelt spezielle suborbitale und orbitale Startdienste unter Verwendung von Trägerraketen mit Hybridantrieb.

HyImpulse verfügt über mehr als 15 Jahre Erfahrung in der Entwicklung von Hybridantrieben mit mehr als 100 Tests und der letzten erfolgreichen Testserie des 75-kN-Flugraketenmotors in den Jahren 2020 und 2021 (TRL 7). Das Triebwerk wird seit 2020 beständig getestet und verbessert.

Die Produkte:
SR75 ist eine einstufige Höhenforschungsrakete, die einen Hybridmotor verwendet, um institutionelle und kommerzielle Experimente während eines suborbitalen Fluges in eine Umgebung mit geringer Schwerkraft zu bringen. Sie wird bis zu 350 kg Nutzlast in 200 km Höhe befördern können.

Small Launcher 1 (SL1) ist eine Trägerrakete, die einen erschwinglichen, häufigen, reaktionsschnellen und sicheren Zugang zum Weltraum für Kleinsatelliten ermöglicht. Sie hat eine Nutzlastkapazität von 500 kg zu einem 400 km entfernten SSO / 675 kg zum LEO und zielt auf den stark wachsenden Markt der Kleinsatellitenstarts ab.


https://www.dlr.de/de/ra/forschung-trans...chnologies-gmbh

Überhaupt Stichwort "Premieren":
Für Freitag, den 3. Mai, um 11:30 UTC ist auf dem Raumfahrtbahnhof Wenchang der Start der chinesischen Mondsonde Chang'e 6 angesetzt, die zum ersten Mal Bodenproben von der Mondrücksetie zur Erde bringen soll. Vorgesheener Landeort ist der Apollo-Krater am nordöstlichen Rand des Südpol-Aitken-Beckens; Koordinaten 43°S, 154°W. Es wird gehofft, daß der Regolith in Zusammensetzung + Konsistenzdem Material im Bereich des Mondsüdpols ähnelt, wo ja die anstehenden bemannten Landungen (auch die chinesischen) stattfinden sollen.
Und für den Dienstag der nächsten Woche, den 7. Mai, ist der erste bemannte Flug der Boeing CST-100 Starliner von Cape Canaveral zur ISS angesetzt (etwas verzögert; nach der anfänglichen Planung von 12 Jahren sollt dieser Besuch bereits 2017 stattfinden).



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